Jongeren met ASS
Jongeren zijn volop in ontwikkeling. De puberteit is een periode waarin veel jongeren bezig zijn met hun identiteit. Als er sprake is van ASS is dit een periode die nog onrustiger kan verlopen. Jongeren gaan op zoek naar zichzelf, tot welke groep en door welke opvattingen voel ik me aangetrokken. Ze krijgen te maken met de sociale groep waartoe ze behoren en met sociale activiteiten zoals uitgaan en feestjes. Waarden en normen worden bijgesteld of aangepast en ouders krijgen minder invloed. Ze krijgen meer verantwoordelijkheden en er wordt een groter beroep op de zelfstandigheid gedaan. Jongeren met ASS zijn in deze periode vaak extra kwetsbaar en meer beïnvloedbaar.
Ook is de sociaal emotionele ontwikkeling niet altijd leeftijdsadequaat, vooral als ASS aan de buitenkant onzichtbaar is worden deze jongeren vaak overvraagd. Zij lopen hierdoor eerder vast. Vaardigheden zoals: plannen en organiseren, op tijd komen, de wekker zetten, afspraken maken, solliciteren, vriendschappen onderhouden en het gedrag reguleren zijn moeilijk.
Een puber heeft een ander tijdsbesef en het slaapritme is verward. Beide hebben gevolgen voor het plannen en andere schoolvaardigheden. Mensen met ASS hebben hier nog meer moeite mee.
De meeste mensen met ASS hebben moeite met bepaalde facetten van tijd. Bijvoorbeeld het verleden en de toekomst, van wat er na het ‘nu’ plaatsvindt is geen voorstelling te maken, maar ook het verleden is niet vanzelfsprekend geordend. Alle voorgaande ervaringen moeten steeds weer worden beredeneerd om het verleden te reconstrueren.
Een deel van de hersenen zijn bij jongeren nog in ontwikkeling (dit heb je nodig voor: beoordelingsvermogen, abstract redeneren, probleem oplossen, planning en impulscontrole).
Cognitief hersenonderzoek laat zien dat pubers wel degelijk kunnen kiezen. Alleen, het verschil met volwassenen is dat volwassenen op grond van hun ervaring, kennis en opgedane emotie meer overwogen keuzes kunnen maken. Kinderen kunnen nog niet goed anticiperen en vooruitblikken.
De spiegelneuronen zijn minder actief tussen de 13 en 17 jaar. (Dus minder geïnteresseerd in wat er met de ander aan de hand is, tenzij ze er zelf heel erg door geraakt worden.)
Bij mensen met autisme lijkt er een vertraging te zitten in de spiegelneuronen.
Jongeren zijn bezig hun toekomstperspectief te ontwikkelen. Deze periode kan dus heel erg verwarrend en soms zelfs beangstigend zijn voor jongeren met ASS.
De meeste mensen met ASS hebben moeite met bepaalde facetten van tijd. Bijvoorbeeld het verleden en de toekomst, van wat er na het ‘nu’ plaatsvindt is geen voorstelling te maken, maar ook het verleden is niet vanzelfsprekend geordend. Alle voorgaande ervaringen moeten steeds weer worden beredeneerd om het verleden te reconstrueren.
Een deel van de hersenen zijn bij jongeren nog in ontwikkeling (dit heb je nodig voor: beoordelingsvermogen, abstract redeneren, probleem oplossen, planning en impulscontrole).
Cognitief hersenonderzoek laat zien dat pubers wel degelijk kunnen kiezen. Alleen, het verschil met volwassenen is dat volwassenen op grond van hun ervaring, kennis en opgedane emotie meer overwogen keuzes kunnen maken. Kinderen kunnen nog niet goed anticiperen en vooruitblikken.
De spiegelneuronen zijn minder actief tussen de 13 en 17 jaar. (Dus minder geïnteresseerd in wat er met de ander aan de hand is, tenzij ze er zelf heel erg door geraakt worden.)
Bij mensen met autisme lijkt er een vertraging te zitten in de spiegelneuronen.
Jongeren zijn bezig hun toekomstperspectief te ontwikkelen. Deze periode kan dus heel erg verwarrend en soms zelfs beangstigend zijn voor jongeren met ASS.
Soms is het moeilijk om jezelf te kunnen zien zoals anderen je zien.
Jij bent het belangrijkste in je leven.
Jij bent het belangrijkste in je leven.
Contact
- 06 30 95 10 55
- Margreet@zoalsikben.nl